لحظه ای درنگ

مهارت های تفکر برای زندگی

لحظه ای درنگ

مهارت های تفکر برای زندگی

لحظه ای درنگ

* ‌‌‌‌ سبکی نو در مشاوره و آموزش مهارت های زندگی *
مریم ادیب
نشر قرآن و اهل بیت "علیهم السلام" 🌸🍃
.
توضیحات بیشتر و سفارش کتاب در پیوندهای روزانه
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇

پیوندهای روزانه
دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۱:۵۸ ق.ظ

" خودت را دوست داشته باش ، مشکلاتت با عالم حل میشود "


🎆 یا رب النبیین و الابرار🎆
فصل دوم:مهارتهای ارتباط موثر

📜📜۱۴: خودت را دوست داشته باش، مشکلت با عالم حل میشود📜

کنترل و ریشه یابی احساسات و رفتار ها، منجر به خودآگاهی و تسلط بر نفس میشود. ریشه ی بسیاری از حساس شدن ها، زودرنجی ها👺و عصبانیت ها ناراضی بودن از خود است.
از خودت راضی نیستی، چون وقت تلف میکنی، هنر چندانی نداری، میزان تحصیلات، محله یا سطح دارایی تان پایین است، چهره خوبی نداری یا از کارهای بدی که میکنی خسته ای.
👥بعضی از اینها نتیجه ی غفلت و هدر دادن عمر و بعضی دیگر نتیجه ی مقایسه با این و آن است.آنکه وقت تلف میکند و آنکه در مهلکه مقایسه می افتد، قدر و توان واقعی خود را نمیداند😔و ارزشهای زندگی خود را نمیشناسد.

وقتی در لایه های پنهان درونت درگیر شده ایو از خودت خوشت نمی آید، برای فرافکنی و آرام کردن خود، تلاش میکنیتقصیر ها و ایراد هایی هم در بقیه پیدا کنی که کمتر به یاد حقارت خود بیفتی😭.اما نتیجه ی این رفتار درگیری بیشتر با دیگران و نارضایتی های روز افزون تر از خودت است.
👈پس مشکل اصلی را حل کن.
🎉🎈خودت را به خوبی بپذیر، هر بنده خدا چنان مورد توجه اوست که انگار همین یک بنده را دارد.
👏هر روز با صدای بلندی که گوشت بشنودبگو: من خودم را دوست دارم. من همه را دوست دارم. من با همه دوست هستم. همه با من دوست هستند.
هرکسی قرار است با امکانات و دارایی های خودش امتحان پس بدهد. پس توانایی های درونی ات را شناسایی و استفاده کن تا هر روز بهتر و بزرگتر شوی، تا احساس رضایت بیشتری از کارنامه ی زندکیت پیدا کنی، تا بتوانی یقه ی خود و دیگران را رها کنی.

( سوره مائده آیه ۱۰۵)
 یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لایَضُرُّکُمْ مَنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَیْتُمْ إِلَى اللّهِ مَرْجِعُکُمْ جَمیعاً فَیُنَبِّئُکُمْ بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

 اى کسانى که ایمان آورده اید! مراقب خود باشید! اگر شما هدایت یافته اید، گمراهى کسانى که گمراه شده اند، به شما زیانى نمى رساند. بازگشت همه شما به سوى خداست; و شما را از آنچه عمل مى کردید، آگاه مى سازد.
💜یا من کل شی خاضع له💜
فصل دوم: مهارتهای ارتباط موثر

👈👈۱۵: چطور با خودم دوست شوم؟👉👉

من کرمت علیه نفسه هانت علیه شهوته؛ هر که خود را ارزشمند بداند، شهوت و هوس هایش نزد او کوچک میشوند. امیرالمومنین ( ع)

چگونه خودمان را دوست داشته باشیم؟ وقتی از خود راضی نیستیم، وقتی کارهایی که میکنیم درست نیست، وقتی زیاد میخوابیم، وقت تلف میکنیم، اهل مطالعه و پیشرفت نیستیم و خیلی ها از ما بهتر و موفق ترند، چطور ناراحت نباشیم؟

🎈اگر یاد بگیریم که مشکل خود را مشخص و شفاف کنیم و با خود گفتگو داشته باشیم، ریشه ی حسادت ها،عصبانیت ها و پریشانی هایمان پیدا میشود. آن وقت به خود میگوییم:« گرچه به تنبلی عادت کرده ام اما نمیشود، یک روز، فقط یک روز آنطوری رفتار کنم که درست تر است؟ شاید روز خوبی شد و دوست داشتم که باز ادامه دهم.»
اگر از خودمان دلزده میشویم، علتش این است که خیلی از کارها  و صفات خوب خود را به حساب نمی آوریم و از سوی دیگر کارهای خوبی که میتوان انجام داد را انجام نمیدهیم.
اگر هر روز بگوییم: « من با خودم دوستم!»👏 آن وقت به جای آرزوی توقف دیگران خودمان را می پذیریم و در مسیری رو به جلو حرکت میکنیم.🎆
به اندازه ای که میفهمیم چه شان و جایگاهی نزد خداوند داریم، چقدر دوستمان دارد،چقدر درهای بخشش و رحمت را باز کرده، احساس و رفتارمان عالی میشود و فرصت برای رسیدن به همسایگی حضرت رسول(ص) و کرامات و توانمندی های بزرگی در دنیا برایمان فراهم میشود.
🎉خداوند میفرماید: وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلی‏ کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً( ۷۰ سوره مبارکه اسرا)؛ « و ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم ، و آنان را بر مرکبهای آبی و صحرایی سوار کردیم و از هر غذای لذیذ و پاکیزه روزیشان کردیم و قطعا بر بسیاری از مخلوقات خود برتریشان دادیم »

👌پیامبران اینچنین اقلیتی بودند که قدر و قیمت خود را میشناختند، و از خودشان بیش از هرکسی انتظار ادب ، دانایی، بردباری،قدرشناسی و عاقبت بخیری داشتند.

  • میم ادیب

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی